Elfoglaltságok gyerekekkel őszutón
Novemberben már túl vagyunk az óra visszaállításán, így sokkal korábban sötétedik, előbb elbújik a Nap. S egyre hidegebb is van már. A szabad levegőn tartózkodás persze ilyenkor is fontos és szükséges
, csak az időtartama rövidül a hideg beköszöntével.
Sokan azt mondják, az ősz szomorú évszak.
Nekem nem az, sohasem volt, mindig is a kedvenc évszakom volt az ősz. Ahogy a természet is éli tovább az életét – föld alá, odúkba, barlangokba szorulva – úgy mi, emberek is haladhatunk tovább. Csak kicsit csendesebben, óvatosabban, körültekintőbben talán. Kényelmesebb behúzódni a meleg szobába, s ha akarjuk, ma már a sok kütyüvel bekerül a világ is a zárt terünkbe. Nem gondolom, hogy ez feltétlenül jó.
Én szívesebben hagyom kint a világ zaját.
Egy jó könyv sokkal jobb barát, mint megannyi álságos látszatélet figyelgetése a közösségi oldalon át. Kevesebbet vagyunk a játszótéren kisfiammal, így marad idő itthon a közös programokra, tanulásra, olvasásra. Nagycsoportos óvodásként sok a dolga. Logopédushoz jár, minden nap gyakorolok vele. Iskolaelőkészítő feladatokat old meg különböző foglalkoztatókban. Előkerülnek a társasjátékok is, melyeket nyáron szabadságra küldött. Lefekvéskor pedig mesét olvasok neki.
S hogy mik is azok a dolgok, melyeket végezhetünk csemetéinkkel házunk, lakásunk nyugalmában? Felsorolok néhányat, de természetesen nem teljes a lista, csak hátha valamitől annyira elszoktunk már, hogy eszünkbe se jut.
- Festés, rajzolás, színezés.
- Gyurmázás.
- Társasjátékok, memória kártyák, kártyák.
- Kirakózás.
- Papírhajtogatás.
- Kézműveskedés.
- Legózás.
Ne feledjük, nem a gyermekünk állandó és folyamatos szórakoztatása és lekötése a feladatunk, de bizonyára időnként jól esik neki is és magunknak is, ha beiktatunk a napirendünkbe egy kis kikapcsolódást velük.
Egy régi könyvemből (A NYITNIKÉK KALENDÁRIUMA) lestem pár érdekes játékot, melyeket akár kisiskolás gyerekekkel játszhattok:
Alliterációs játék
Mondjatok egy szót, csináljatok belőle képet úgy, hogy minden szó azonos hangzóval kezdődjék. Például:
Csalogány csalogatja csintalan csemetéjét csicseregve, csaló csókák, csúszkáló csuszkák, cseresznyéző csízek csúzliznak, cserszömörcét csipegetve.
Eszperente játék
Mondjatok egy helyzetet, azután meséljétek el, de úgy, hogy csak az „e” magánhangzó szerepeljen a használt szavakban. Például:
Helyzet: Egy ember tevén megy a sivatagban.
Történet: Egy ember meg egy teve tekereg. Melege lehet emberemnek. Lenge lepel kellene, de elfelejtette, mert nem sejtette e meleget. E terepen elege lehet. Mehet. Vele egy teve. Neve: Ede. Eleped, mert egyetlen csepp sem esett. Ez kellemetlen. Leheveredne, de teste e melegben elszenesedne. Egyet tehetne: ehetne. Kedve lenne, de nem lel egyetlen levelet sem.
Ki hogyan beszél?
Andersen – mesésen
birkózó – félvállról
borbély – habozva
fagylaltos – hidegen
kertész – kertelve
rab – zárkózottan
repülő – szárnyalóan
súlydobó – dobálózik a szavakkal
üveges – átlátszóan
varrónő – egymásba ölti a szavakat.
Találjatok ki hasonlókat!
S ha netán még nem tettétek ki a madáretetőket, ne késlekedjetek vele.
A madaraknak ilyenkor magas kalóriatartalmú, sok hőt fejlesztő eleségre van szükségük, mint például: kendermag, napraforgómag, köles, mák, zab, tökmag, dinnyemag. A cinkék kedvelik a szalonnabőrt is.